Selasa, 30 September 2014

Projek membazir di UIA?

GOMBAK: Pembinaan arca keris berserta air pancut di pintu masuk utama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) terus mendapat kecaman khususnya oleh kakitangan, pelajar dan bekas pelajar kampus terbabit.

Meluahkan rasa tidak puas hati melalui laman sosial, rata-rata mereka berpendapat pembinaan tersebut satu projek yang membazir.

Malah satu laman peminat Facebook khusus dibuka atas nama akaun 'IIUM Community against the waste construction of fountain & keris', sebagai menyatakan bantahan.



(Gambar: Monumen asal dengan tulisan surah al-'Alaq yang telah diganti dengan keris)


Menurut sebahagian mereka yang menulis komen, pihak pentadbiran UIAM sepatutnya lebih memberi tumpuan kepada soal kebajikan pelajar dan kemudahan asas yang masih banyak belum selesai.

Ada yang memberi contoh masalah sistem saliran di kampus itu yang seringkali menyebabkan berlakunya banjir kilat apabila hujan lebat.

Selain itu, ramai juga memberi komen sinis mempersoal kerelevenan keris dipilih sebagai mercu tanda kampus itu.

"Ustaz tanya dalam kelas: "Ini universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Tapi apa kaitan keris dengan antarabangsa? Bukankah keris itu lokal? Kami pelajar sengih aje," komen seorang peminat.

"Dulu 'The Garden of Knowledge and Virtue'. Sekarang 'The Garden of Fauntain and keris'. Barangkali UIA bakal menjadi hub industri kuih Lompat Tikam dunia," kata seorang lagi pengguna sinis.

"[Usik] antara merobohkan monumen surah Iqra yang menjadi ingatan wahyu bacaan dan diganti dengan keris, maknanya keris itu lebih mulia dari surah di monumen itu? Oh itu rupanya...bagus fikiran ummatic generasi UIA," tulis seorang lagi.

- HARAKAHDAILY 30/9/2014

RUANG PENGIKLANAN

MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI

WUJUDKAN SUASANA ISLAMIC RUMAH ANDA DENGAN ALUNAN AZAN, ZIKIR DAN BACAAN AYAT ALQURAN. POST LAJU + GIFT PERCUMA IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI IKLAN TEKS DI SINI

1 respon:

Tanpa Nama berkata...

ada projek ada masyuuuuuk